کد مطلب:329657 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

سخنرانی بین حسن و حسین (ع )
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

از اموری كه بیانگر اوج مقام ارجمند زینب (س ) است ، اینكه امام حسن مجتبی (ع ) در شاءن او خطاب به او فرمود: ((تو از درخت نبوت و از معدن رسالت می باشی .))

در این راستا به روایت زیر توجه كنید:

((روزی حضرت زینب (س ) در محضر دو برادرش ، حسن و حسین (ع ) نشسته بود، و آنها درباره بعضی از گفتار رسول خدا (ص ) با هم گفت و گو می كردند. زینب (س ) به آنها عرض كرد: شنیدم در گفتار خود می گفتید رسول خدا (ص ) فرمود:((الحلال بین و الحرام بین شبهات لا یعلمهن كثیر من الناس ...))؛ بعضی از امور حلال آشكار است و بعضی حرام آشكار، ولی بعضی شبهه ناك است كه بسیاری از مردم حكم آن را نمی دانند و تشخیص ‍ نمی دهند.

آن گاه زینب (س ) چنین شرح داد: هر كس از امور مشتبه پرهیز كند، دین و آبرویش را از انحراف حفظ می كند و هر كس كه مرتكب امور شبهه ناك شد، پایش به سوی حرام می لغزد، مانند چوپانی كه گوسفندانش را در نزدیك پرتگاهی عبور می دهد، قطعا احتمال سقوط آن گوسفندان از آن پرتگاه ، بسیار است ، بدان كه هر چیزی پرتگاهی دارد، اموری را كه خداوند حرام كرده ، همان پرتگاه هستند، ارتكاب امور شبه ناك ، نزدیك به آن پرتگاه خواهد بود كه موجب سقوط خواهد شد.

در هر انسانی عضوی وجود دارد كه اگر صالح شود، موجب صالح شدن سایر اعضا است و اگر فاسد شود، باعث فاسد شدن سایر اعضا می گردد. آن عضو قلب است . ای برادرانم ! (حسن و حسین ) آیا از پیامبر (ص ) كه به تاءدیب الهی ادب شده ، شنیده اید كه فرمود: ((ادبنی ربی و احسن تاءدیبی ))؛ خداوند مرا تاءدیب نمود و نیكو ادب كرد؟

حلال آن است كه خداوند آن را حلال نموده ، قرآن آن را بیان كرده و پیامبر (ص ) آن را توضیح داده است ، مانند: حلال بودن خرید و فروش ، اقامه نماز در وقتش ، ادای زكات ، انجام روزه ماه رمضان و حج برای مستطیع ، و ترك دروغ ، نفاق و خیانت و مانند: امر به معروف و نهی از منكر.

حرام آن است كه خداوند آن را حرام كرده ، و در قرآن بیان نموده است و به طور كلی حرام نقیض حلال است . امام امور شبهه ناك ، اموری است كه نه حلال بودن آن را می دانیم و نه حرام بودن آن را، انسان با ایمانی كه نه حلال بودن چیزی را می داند و نه حرام بودن آن را، اگر سعادت دنیا و آخرت را می طلبید،

باید هیچ گاه به دنبال چیزی كه آخرش مشتبه است نرود، واجبات الهی را انجام دهد و محرمات او را ترك نماید و از شبهه ها پرهیز كند، در این صورت قطعا رستگار شود، و گرنه پایش به سوی حرام بلغزد و سرانجام در میان حرام بیفتد.

هنگامی كه گفتار زینب كبری (س ) به این جا رسید، امام حسن (ع ) به زینب (س ) رو كرد و فرمود: خداوند به كمالات تو بیفزاید، آری همان گونه است كه می گویی ، ((انك حقا من شجرة النبوة و من معدن الرسالة ))؛ حقا كه تو از درخت نبوت و از معدن رسالت هستی . یعنی گفتار و روش و منش تو، از مركز نبوت و مخزن رسالت پیامبر اسلام (ص ) نشاءت می گیرد.(47)

47-فروغ تابان كوثر، ص 74 - 76.